4 oktober 2023

21/9 - terugblik raadsvergadering

Na het zomerreces was het op 21 september jl. weer tijd voor de eerste raadsvergadering. De zomerperiode was een rustige periode, maar september was een volle vergadermaand. Zo waren er informatiebijeenkomsten voor de gemeenteraad over burgerparticipatie, het groeidocument Handelingsperspectief Buitengebied Regio Amersfoort en evaluatie van het armoedebeleid. Deze bijeenkomsten helpen ons in de oordeelsvorming over bepaalde thema’s.

In de raadsvergadering van 21 september namen we afscheid van een raadslid van Gemeentebelangen Woudenberg en legde een nieuw raadslid de belofte af om raadslid te worden. Zo is de raad weer voltallig.

Naast twee hamerstukken (over informatie- en archiveringsbeleid en het instellen van een gemeentelijke rekenkamer) waren er ook een aantal bespreekstukken die uitgebreid besproken werden.

Het thema wat het meeste gesprek opwierp was het voorstel van het college om een krediet (een spaarpotje kan je zeggen) bestemd voor Woudenberg Zuid-Oost een bredere bestemming te geven. Op 22 april 2021 heeft de gemeenteraad het krediet ten behoeve van de verkenningsfase zoekgebied Woudenberg Zuid-Oost verleend. Met dit krediet zijn al diverse verkenningen uitgevoerd, maar is er momenteel nog geen duidelijkheid over de kansrijkheid van het gebied voor bijvoorbeeld woningbouw en uitbreiding bedrijventerrein en er is nog geld over uit dit potje. Het college stelde dus een bredere bestemming van dit krediet voor. In 2022 is door een initiatiefnemer Woudenberg Noord (ten noorden van Groene Woud) ter verkenning voor eventuele woningbouw aangeboden. Hierover is het college met initiatiefnemer en provincie in gesprek gegaan.

Bij deze locatie is onduidelijk en onzeker wat op het vlak van mobiliteit en ontsluiting feitelijk de (on)mogelijkheden van ontwikkeling van dit gebied zijn. Het is wat ons betreft gewenst om samen met de initiatiefnemer een kort verkeerskundig onderzoek te doen, om zeker te stellen welke minimale en maximale mogelijkheden er zijn, alvorens te kunnen overwegen of dit gebied een alternatief of aanvulling kan zijn op Woudenberg Zuid-Oost.

De SGP-fractie heeft voor de bredere inzet van dit budget gestemd. We ondersteunen het college in een verkenning van mogelijke uitbreidingslocaties, waarbij ontsluiting en mobiliteit belangrijke voorwaarden zijn.  We hebben dus ook een amendement dat door andere partijen werd ingediend om deze locatie op voorhand uit te sluiten niet gesteund.

Als SGP zien we juist een weg vooruit met strategische scenario’s voor de lange termijn. Met name ook om verschillende mogelijkheden te hebben om naast woningen ook ruimte voor bedrijven te creëren. We betreuren het, dat er via dit amendement op voorhand zonder enige inhoudelijke onderbouwing alternatieve locaties worden uitgesloten en ruimte voor bedrijven en woningbouw op slot worden gezet.

In de raadszaal was er rond dit thema best veel emotie en discussie. Niemand zit te wachten op een volgebouwd gebied in Woudenberg Noord. Dat beseffen wij als SGP-fractie ook heel goed. Tegelijk is de vraag nu alleen naar een verkeerskundig onderzoek. Daar zijn we voor en we nemen nog geen enkel voorschot op de toekomst. De stemmen staakten, omdat een raadslid van Pvda/GroenLinks afwezig was. De volgende maand komt dit als besluitvorming terug.

Een ander thema was de door ons ingediende motie rood voor groen. De motie roept het college op om tot aan de implementatie van het nieuwe regionale VAB-beleid (Beleidsregel vrijkomende agrarische bebouwing) bij de beoordeling van principeverzoeken de rood-voor-groen ruimte toe te passen. Deze motie is met 1 tegenstem aangenomen.

Ook hebben we voor het voorstel van de kwijtscheldingverordening gestemd. Minima, waaronder AOW-gerechtigden, die qua inkomen recht zouden hebben op kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, verspelen dit recht niet meer door het hebben van een kleine vermogensbuffer. Uit CBS-cijfers blijkt bijvoorbeeld dat mensen met een kleine financiële buffer minder snel in de financiële problemen komen met alle gevolgproblematiek van dien. Zo staan we als SGP voor een rechtvaardig beleid!

Heeft u vragen, suggesties of commentaar? Laat het weten! U kunt altijd een gesprek vragen met de fractie(leden).

Tekst: Gerben Heldoorn