26 maart 2020

Zondagsopening supermarkten Woudenberg

Naar aanleiding van vragen over de zondagsopenstelling van de Hoogvliet op 22 maart en van de Albert Heijn (en mogelijk ook andere supermarkten) tot in elk geval 6 april en wellicht tot 1 juni wil SGP Woudenberg het volgende verklaren.

De besluiten om de supermarkten ontheffing te verlenen zijn genomen door het college en het crisisteam, niet door de gemeenteraad. De SGP heeft hier derhalve niet mee ingestemd.

De omvang van de coronacrisis stelt ons land en dorp voor grote uitdagingen. Deze uitzonderlijke situatie vraagt om uitzonderlijke maatregelen. Daar heeft de SGP alle begrip voor. Ook spreken wij onze waardering uit voor spontane initiatieven om elkaar te helpen, zoals bijvoorbeeld het initiatief ‘Woudenbergers helpen Woudenbergers’.

Naast maatregelen en actie vraagt deze coronacrisis echter ook om bezinning. In alle hectiek is ook in deze crisistijd de zondag als rustdag daarvoor de gegeven en aangewezen dag. De genomen besluiten over de zondagsopenstelling van winkels juist in deze crisistijd hebben ons dan ook diep geraakt.

De argumentatie bij de verleende ontheffingen is wat ons betreft heel erg mager. Er was geen dringende noodzaak voor openstelling van de Hoogvliet op zondag 22 maart, de boodschap van het kabinet was immers: ‘hamsteren is niet nodig, supermarkten hebben voorraad genoeg’. Dat het vanwege de maatregelen om 1,5 meter afstand te houden wenselijk is het winkelbezoek te spreiden, snappen wij. Maar daar bieden de andere 6 dagen ruimschoots voldoende mogelijkheden toe. Het zegt wat ons betreft genoeg dat het kabinet geen verplichting heeft opgelegd, ja nog zelfs geen oproep heeft gedaan voor een ruimere winkelopenstelling. Als SGP-fractie zien we geen argumenten die de noodzaak van deze ingrijpende besluiten aantonen.

In deze crisistijd past het ons als raadsleden terughoudend te zijn. Wij geven de burgemeester, het college en het crisisteam voor nu de ruimte om de crisis aan te pakken. En wensen hen daarbij wijsheid en Gods zegen. Achteraf zullen we burgemeester en het college uitgebreid om verantwoording vragen over deze genomen maatregelen. Gelet op de ingrijpende besluiten over de zondagsopenstelling van de supermarkten voelden we ons echter wel gedrongen dit bericht op de website te plaatsen.