16 maart 2018

Verbeter de zorg - 3: Duurzame financiën

Er is op dit moment nog weinig sturing mogelijk als het gaat om zorggelden. Er is sprake van een dreigend regionaal tekort, maar of en in welke mate dat ook werkelijkheid zal worden is niet bekend. Wat we in dat geval niet moeten doen is alvast voorsorteren door bezuinigingsmaatregelen te nemen zonder dat we weten wat de hoogte is van een eventueel tekort en waar dit door wordt veroorzaakt. Laten we eerst de feitelijke gegevens afwachten voordat we maatregelen nemen. En wanneer we wel bezuinigingsmaatregelen zullen moeten nemen, laten dit dat  geen maatregelen zijn die er juist op gericht zijn om mensen langer thuis te laten wonen. Dus geen bezuiniging op huishoudelijke hulp, hulpmiddelen voor wonen, rollen en vervoer of woningaanpassingen vanuit de WMO. Wanneer we daadwerkelijke gegevens hebben, kunnen we indien nodig maatregelen nemen. Het college is voornemens om vanaf 2019 de eigen bijdrage voor huishoudelijke hulp te verhogen. Dat is in contrast met wat de SGP wil: de eigen bijdrage niet verhogen omdat juist dit soort voorzieningen er op gericht zijn dat cliënten langer thuis kunnen blijven wonen.

Wat de SGP betreft had er in de afgelopen jaren (o.a. bij de jaarrekening 2015) meer reserve opgebouwd kunnen worden door overschotten op het sociaal domein (o.a. WMO gelden) apart te zetten in een reserve sociaal domein en zodoende een buffer op te bouwen voor eventueel komende kosten. Dit in plaats van de overschotten op de zorggelden te benutten voor tekorten in andere delen van de begroting. Ons amendement op dit punt kreeg helaas onvoldoende steun. De lijn van de SGP is: zolang we regionaal en lokaal nog in onzekerheid verkeren als het gaat over onze zorggelden: niet bezuinigen op zorg; geen maatregelen nemen die juist bedoeld zijn om langer thuis te kunnen wonen en eventuele overschotten binnen het sociaal domein reserveren voor het sociaal domein.

De SGP vindt het belangrijk dat zorggeld ook echt besteedt wordt aan zorg en er zo weinig mogelijk geld aan overhead wordt uitgegeven. Dit betekent dat de coöperatie zo efficiënt en effectief mogelijk ingericht moet zijn. Daar is met de huidige structuur van de coöperatie nog winst in te behalen. Minder bureaucratie door protocollen en procedures zo eenvoudig mogelijk te houden. En zo min mogelijk externe inhuur van personeel. Daardoor wordt zorggeld efficiënt besteed en krijgen mensen zorg die passend is bij hun situatie.