13 maart 2018
Verbeter de zorg - 2: Passende en snelle zorg!
Passende zorg is één van onze speerpunten bij het thema zorg. Wat bedoelen we met passende zorg? Cliënten met een zorgvraag moeten de zorg krijgen die ze echt nodig hebben. Dat betekent voor het loket de Kleine Schans dat zij zelf zorg moet leveren die past bij de situatie van de cliënt óf doorverwijst naar specialistische zorg extern. Dit proces duurt voor de cliënt soms helaas te lang of levert frustraties op. De SGP beoogt een snelle en effectieve beoordeling van de zorgaanvraag. Dat betekent dus dat het sociaal team niet eerst zelf aan de slag moet gaan met zorg die niet voldoet omdat de specifieke deskundigheid gemist blijkt te worden of de zorgaanvraag te complex blijkt. De SGP krijgt signalen binnen dat dit op dit moment wel gebeurt. Hierdoor zijn cliënten niet tevreden met de geleverde zorg. Het gevolg is dat een cliënt eerst via de gemeente een traject doorloopt dat niet voldoet, en dan alsnog naar de huisarts stapt waar wel direct wordt doorverwezen naar passende zorg. Dat is jammer, omdat het doorlopen traject onnodige zorgkosten heeft opgeleverd, de cliënt ontevreden is en dus het hele gezin van deze cliënt buiten beeld is voor het sociaal team. Zorgbeoordeling moet dus snel en effectief gebeuren. Hiervoor is nodig dat we precies weten welke zorg we zelf kunnen leveren en welke niet.
Keuzevrijheid voor identiteitsgebonden zorg draagt bij aan passende zorg. De SGP blijft dit een belangrijk thema vinden. Het is voor ons daarom een zorgpunt dat er op dit moment geen zorgpartij met een christelijke identiteit deelneemt aan de lokale zorgcoöperatie. De deelnemende partijen binnen de coöperatie zouden een goede afspiegeling moeten zijn van onze gemeente . De SGP wil dat ook christelijke zorgorganisaties betrokken zijn met de lokale zorgcoöperatie. Als blijkt dat de door de gemeente gestelde voorwaarden om aan de zorgcoöperatie deel te nemen hiervoor een drempel vormen, dan wil de SGP dit verbeteren om zodoende zorg echt passend te maken!