10 maart 2018

Verbeter de zorg - 1: Onafhankelijk meldpunt

Een onafhankelijk meldpunt is voor de SGP geen nieuw speerpunt, maar wel voor Woudenberg! In 2014 heeft de SGP al een motie ingediend om dit te realiseren. Een meldpunt, onafhankelijk van ons zorgloket ‘de kleine schans’, waar laagdrempelig meldingen gedaan kunnen worden. Deze meldingen hadden ons inzicht kunnen geven in de  knelpunten waar cliënten en hun belanghebbenden tegen aan lopen en waar de Woudenbergs politiek iets mee kan. Het argument waarom de motie in 2014 niet is aangenomen was dat we al een meldpunt hebben, namelijk het loket ‘de kleine schans’ zelf! Daar zit echter voor de SGP precies het probleem: de meldingen moeten onafhankelijk zijn. Het loket is de toegangspoort tot zorg, daar wordt de zorg aangevraagd, beoordeeld en geïndiceerd. Daar gaat ongetwijfeld heel veel goed, maar het kan zomaar zijn dat er zaken niet goed op zijn. Wij willen ernaar streven om deze dingen te verbeteren en dat kan alleen door onafhankelijk ervaringen op te halen van cliënten. De slager moet niet zijn eigen vlees keuren, daarom een laagdrempelig meldpunt die voor iedereen bereikbaar is en die los staat van ons zorgloket. En de afgelopen 3 jaar hebben ons laten zien dat dit nodig is. Meerdere keren zijn bij ons namelijk signalen binnengekomen dat cliënten met negatieve ervaringen er geen vertrouwen meer in hebben deze ervaringen te melden bij hetzelfde loket waar zij die negatieve ervaringen hebben opgedaan. Ook in De Woudenberger hebben we over deze ervaringen kunnen lezen, waarbij er sprake was van onvoldoende vertrouwen in het loket en een oproep om dit loket te mijden en zich rechtstreeks te melden bij de huisarts. Het gaat er dan niet om of het om veel of weinig van dat soort negatieve ervaringen gaat. Voor de SGP is het van belang dat cliënten deze ervaringen direct onafhankelijk kunnen melden, zodat de lokale politiek hier mee aan de slag kan. Daarom vindt de SGP nog steeds, en op basis van de afgelopen vier jaar meer dan ooit, dat het tijd is voor een onafhankelijk meldpunt. Betere zorg voor iedereen!