30 december 2023

Terugblik raadsvergadering december 2023

Hier leest u alweer de laatste terugblik op een raadsvergadering van 2023. Op 21 december vergaderde de gemeenteraad.

Afscheid en benoeming kinderburgemeester

Bij de start van de vergadering was werd er afscheid genomen van de kinderburgemeester en werd er een nieuwe benoemd. De gemeenteraad besloot om Nathan de Leeuw, leerling van De Wartburg, eervol ontslag te verlenen wegens het aflopen van zijn termijn. Voor het nieuwe jaar is er een leerling van De Olijfboom aan de beurt. De taak van kinderburgemeester is overgenomen door Fedde de Graaf. De scholen zijn bij toerbeurt aan de beurt om een kinderburgemeester te kiezen. Met het betrekken van kinderen bij de politiek en hen daarin een stem te geven bevordert dat het gevoel bij democratie en krijgt de betrokkenheid van kinderen binnen de raad en de Woudenbergse gemeenschap een gezicht. Ook wij bedanken Nathan de Leeuw voor zijn enorme ijver en toewijding aan Woudenberg!

Hamerstukken

Na dit feestelijke gebeuren werd er gestemd over een aantal hamerstukken, zoals bestemmingsplanwijzigingen en verordeningen in verband met het ingaan van de omgevingswet per 1 januari 2024. We willen één hamerstuk speciaal noemen, namelijk het ophogen van het budget starterslening. De SGP heeft zich in 2019 ingezet om te gaan werken met de starterslening in Woudenberg. Het doel van de starterslening is om het verschil tussen de prijs van een woning en de maximale lening die een starter van de bank krijgt te overbruggen. Met de starterslening worden koopwoningen beter bereikbaar voor starters en kan de gemeente hen blijven binden aan Woudenberg. Als SGP hebben we natuurlijk voor het voorstel gestemd om het budget van de starterslening te verhogen, zodat nog meer jongeren in Woudenberg kunnen blijven wonen.

Woonvisie 2024-2030

Het meest uitgebreide agendapunt van de decembervergadering was de woonvisie. Woudenberg staat voor een aantal belangrijke keuzes op het gebied van wonen. De druk op de woningmarkt is onverminderd hoog in ons dorp. Veel Woudenbergers vinden in eigen dorp maar moeilijk een betaalbare woning: prijzen zijn hoog en er is concurrentie vanuit omliggende regio’s en stedelijke gebieden. In de woonvisie leggen we vast hoe we de bestaande woningen in ons dorp aanvullen met nieuwe, op basis van de behoeften in ons dorp. Sommige groepen inwoners hebben speciale aandacht nodig op de woningmarkt, zoals starters en mensen met een zorgvraag.

Als SGP Woudenberg zijn we positief over de woonvisie. Vincent Holleman zei het zo in de raadsvergadering: “Onze fractie is nog steeds van mening dat we met deze Woonvisie een goed beleidskader hebben om ontwikkeling op het gebied van wonen in onze gemeente verder vorm te geven.”

Onze fractie heeft initiatief genomen, samen met PvdA/GroenLinks tot een motie. Daarover zo meer. Ook hebben we een motie ondersteund om te onderzoeken in hoeverre hoogbouw mogelijk is in Woudenberg, met behoud van het dorpse karakter.  Hoogbouw zou immers een onderdeel van de oplossing kunnen zijn. Om die reden heeft onze fractie de motie die oproept tot onderzoek daarnaar mede ondertekend. Daarbij hebben we extra onderstreept dat we niet alleen benieuwd zijn naar de technische mogelijkheden, maar ook juist naar de visie van onze inwoners hierop. Wat ons betreft mag het dorpse karakter van Woudenberg niet onder hoogbouw komen te lijden.

Onze fractie heeft een amendement van CDA en GBW niet ondersteund. Zij willen bepaalde percentages vastzetten, namelijk goedkope koop (tot € 240.000) van meer dan 10% verhogen naar meer dan 15% en betaalbare koop (tot € 390.000) van 20% verlagen naar 15%.  Het college heeft ons in een memo echter onderbouwd laten zien dat de makkelijke oplossing van schuiven met percentages niet altijd de beste oplossing is. Het belangrijkste argument is daarin voor ons dat schuiven met percentages altijd gevolgen heeft voor de andere categorieën. Juist het zwart op wit vastleggen van een hoger percentage kan in theorie leiden tot minder woningen voor onder andere starters. Het aantal woningen dat in de categorie betaalbaar in de praktijk ook echt betaalbaar is, kan drastisch afnemen. Een tegenovergesteld effect dus. Het amendement van CDA en GBW werd verworpen.

Zoals al gezegd, hebben wij een motie ingediend om het college op te roepen om iedere keer goed te kijken naar de verschillende percentages. Onze fractie ziet in dat meer goedkope en betaalbare koopwoningen broodnodig zijn. Daarom willen het college oproepen om bij elk afzonderlijk woningbouwtraject te kijken of het aandeel goedkope koopwoningen niet hoger uit zou kunnen vallen dan het percentage van 10%. Belangrijk is dat er geen grote negatieve neveneffecten ontstaan (bijvoorbeeld financieel). Voor onze fractie is het juist erg positief als dit percentage oploopt tot aan 15%. Maar wel met een goede onderbouwing en zicht op alle financiële en niet-financiële neveneffecten.

De motie roept het college op om:

• In de categorie goedkope koopwoningen te streven naar een hoger percentage dan 10%, indien er geen ongewenste neveneffecten ontstaan;
  • In de categorie betaalbare koopwoningen te streven naar een gelijkwaardige verdeling binnen deze categorie, met extra aandacht voor de onderste helft van de bandbreedte;
  • In toekomstige bestemmingsplannen te beargumenteren waarom voor de specifieke percentages van goedkope en betaalbare koopwoningen is gekozen en waar mogelijk alternatieven met meer goedkope en betaalbare woningen aan de raad voor te leggen.

De motie werd met een meerderheid van stemmen aangenomen, evenals de woonvisie.

Bomenverordening 2024

Het laatste bespreekpunt was de Bomenverordening 2024. Hierbij hebben we als SGP een amendement ingediend. We zijn blij met de agrarische deskundigheid in onze steunfractie.

We hebben via een amendement het begrip Agroforestry laten toevoegen. Dat is een verzamelnaam voor landbouwsystemen waarin bewust houtigen (bomen en struiken) gecombineerd worden met andere landbouwgewassen of veeteelt op hetzelfde stuk land. Dit wordt gedaan vanwege de ecologische en economische voordelen. Agroforestry wordt in onze gemeente ook in kippenuitlopen toegepast. De bomen bieden de kippen beschutting tegen slecht weer, schaduw als het warm is, en kunnen zorgen voor een veiliger gevoel omdat de kippen minder zichtbaar zijn voor roofvogels. Daarnaast zijn er duidelijke aanwijzingen dat er minder watervogels landen in uitlopen waar bomen in staan. Watervogels kunnen drager zijn van het vogelgriepvirus. Het voorkómen van contact met kippen kan het risico op vogelgriepuitbraken daarom verlagen. Aangezien deze begroeiing een vereiste is voor de inrichting van de uitloop bij een biologische bedrijfsvoering van een pluimveehouderij, bedoeld zijn voor het verhogen van het dierenwelzijn, ze een bedrijfsmatig onderdeel zijn en geen klein landschapselement vormen, is het correct om ook deze bomen op te nemen bij de uitzonderingen in het Raadsbesluit. Het amendement is unaniem aangenomen.

Aan het eind van het jaar 2023

Met deze terugblik sluiten we het politieke jaar 2023 af. We hopen op een rustige jaarwisseling in Woudenberg. We danken u hartelijk voor uw betrokkenheid bij de SGP Woudenberg. We hebben dit jaar twee verkiezingen gehad, zowel voor de provinciale staten als de Tweede Kamer. We mogen blij zijn met de ruime steun voor de SGP. We hopen u ook in 2024 te vertegenwoordigen in de Raadszaal van Woudenberg. Geef gerust uw tips en adviezen door.

We wensen u van harte Gods zegen toe, ook voor 2024, met de woorden uit Hebreeën 13 vers 8: Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.