7 november 2017

SGP: 'Zorgvuldigheid op 1 bij bestemmingsplan'

Dinsdagavond stond het bestemmingsplan Bebouwde Kom op de agenda van de commissie. Daarbij heeft de SGP veel concrete punten aan de orde gesteld.

Het algemene punt dat boven kwam drijven, is dat de SGP zorgvuldigheid op 1 zet bij de behandeling van dit bestemmingsplan. Er wordt in het bestemmingsplan bijvoorbeeld veelvuldig gestrooid met wijzigingsbevoegdheden. Dit betekent dat er een flink aantal huizen kan worden gebouwd zonder tussenkomst van de raad. Dat lijkt ons niet verstandig! We hebben als Raad de taak om deze processen zorgvuldig te bewaken. De afgelopen jaren zijn daarin stappen gezet, dat moeten we voortzetten en niet moeilijker maken door allerlei dingen buiten de gemeenteraad om gaan regelen.

Ook op een aantal concrete punten heeft de SGP kritische vragen gesteld. Een belangrijk punt was ook het bouwen in de buurt van agrarische bedrijven. Het college heeft een aantal woningen in het bestemmingsplan gestemd waarvan wij ons sterk afvragen of dat past in de buurt van een agrarische bedrijf. Dit moet echt zorgvuldiger worden onderbouwd om de SGP te overtuigen.