29 mei 2020

SGP: 'Zonder draagvlak geen steun voor wijziging bestemmingsplan'

In de digitale raadsvergadering van 28 mei stonden enkele belangrijke punten op de agenda. De SGP stemde tegen de bestemmingsplanwijziging Koningin Julianaplein, diende een motie in voor lokaal maatwerk bij woonruimteverdeling en een motie van afkeuring over de OZB-heffingen.

Kon. Julianaplein

De SGP staat van harte achter het ontwikkelen van woningbouw op het Julianaplein. Het proces hiernaartoe is echter uitermate slecht verlopen. Jan Mulder (SGP): “Wij zien dat er een informatieavond is geweest met een beperkt aantal omwonenden. Een fors aantal belanghebbenden zijn niet uitgenodigd uit deze omvangrijke wijk die samen uitloopt op het Kon. Julianaplein. Opnieuw zijn omwonenden slecht geïnformeerd en zijn er velen niet bij het vooroverleg  betrokken. Wat onze fractie betreft kan dat echt niet. Zeker omdat we als Raad een beleidsnotitie hebben aangenomen in oktober 2016 waar we ons aan hebben te houden, met als belangrijke pijler het aantoonbare draagvlak van de omwonenden. Juist nu blijkt dat er bij de zienswijzen (18 stuks) en de inspraakreacties (13 stuks) en de brief aan onze gemeenteraad van afgelopen week (68 handtekeningen= totaal ca. 100 reacties met bezwaren) fundamentele bezwaren zijn.”

Jan Mulder riep het college op om een pro-actieve rol te nemen zodat er voldoende draagvlak kan ontstaan. “Zorg dat er goed overleg komt tussen de omwonenden en de ontwikkelaar, waaruit blijkt dat voldoende aantoonbare inspanningen zijn gedaan om de fundamentele bezwaren weg te nemen. Wanneer dat de komende maanden voldoende is gedaan, dan kunnen we verder spreken over een gewijzigd bestemmingsplan.”

Helaas wilde het college niet aan deze zorgen tegemoetkomen. De SGP heeft daarom tegen dit plan zoals het nu voorligt gestemd, evenals de andere oppositiepartijen. Het plan is daardoor met 8-7 aangenomen.

Motie lokaal maatwerk

Vanaf 2017 heeft Woudenberg het beleid om bij de verdeling van woonruimte lokaal maatwerk toe te passen. Hierdoor wordt 25% van de sociale huurwoningen door middel van maatwerk toegewezen aan Woudenbergers. In 2021 zou deze regeling aflopen. In een motie riep de gemeenteraad het college op om deze regeling te verlengen. Deze motie was door alle partijen ingediend en werd unaniem aangenomen.

Motie van afkeuring belastingheffing

In de jaren 2017-2019 heeft de gemeente bij sommige huishoudens te weinig of geen OZB geheven. Meerdere burgers hadden aan de bel getrokken, maar de gemeente deed niks met deze signalen. De achterstanden kwamen vorig jaar aan het licht bij een routinecontrole. Deze achterstallige aanslagen zullen alsnog worden opgelegd. Op 28 november 2019 heeft de gemeenteraad unaniem een motie aangenomen over de communicatie vanuit de gemeente richting de burgers die het betreft. In het opleggen van de achterstallige belastingaanslagen heeft het college deze motie echter niet uitgevoerd. Ondanks eerdere toezegging van het college, en in weerwil van het memo van 10 maart 2020, is in mei gebleken dat (achterstallige) aanslagen in sommige gevallen niet zijn verzonden. Gedurende dit hele proces is de raad onvoldoende op de hoogte is gesteld. CDA, SGP en PvdA-GL dienden daarom een motie van afkeuring in over de wijze waarop het herstel van de belastingoplegging tot op heden is uitgevoerd. Doordat de coalitiepartijen tegenstemden, werd de motie met 7-8 verworpen.