22 februari 2018

SGP wil transparantie over subsidie

Er stond op de laatste reguliere raadsvergadering van deze politieke termijn een subsidieaanvraag van €75.000,- voor de tennisvereniging op de agenda. De tennisvereniging wil om de vereniging toekomstbestendig te houden twee padelbanen aan te leggen. De vereniging houdt al jaren lang zelf de broek op en komt nu met een bijzonder goed onderbouwde subsidieaanvraag. Bovendien draagt de vereniging een deel van de kosten zelf. Voor de SGP reden genoeg deze aanvraag te steunen. De tennisvereniging heeft een grote betekenis voor veel Woudenbergers. Een eenmalige subsidieaanvraag kunnen wij dan ook steunen.

De tennisvereniging kwam in hun onderbouwing met een interessante suggestie: de vereniging stelde voor om te komen met een vaste verdeelsleutel voor de subsidies van alle sportverenigingen. Wij vinden dat een heel interessante gedachte. Daarom hebben we als eerste stap een motie ingediend om inzichtelijk te maken hoe de subsidiebedragen aan de sportverenigingen zich verhouden tot hun ledenaantallen. Op basis daarvan kunnen we dan kijken hoe we de verdeling van subsidies tussen de verenigingen transparanter te maken. Helaas kregen we voor dit plan alleen de steun van de VVD. Erg jammer dat de Raad hiermee de suggestie van de tennisvereniging laat liggen.