23 april 2021

SGP: Verkeersdruk N224 moet bovenaan agenda!

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 22 april stond de verkenningsfase van uitbreiding van het dorp in zoekgebied Woudenberg Zuid-Oost op de agenda. De gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel van het college om onderzoek te doen naar uitbreiding van het bedrijventerrein en de gevolgen hiervan voor de N224. Wat de SGP betreft is het broodnodig dat er oplossingen gevonden worden voor de verkeersdruk op de N224, wat we ook hebben uitgesproken in een amendement dat werd aangenomen.

Hieronder de inbreng van Jan Mulder (SGP) en het aangenomen amendement.

"Ik ondersteun het kredietvoorstel vanwege zo snel mogelijke uitbreiding bedrijventerrein en wonen, kortom ontwikkelmogelijkheden krijgen en blijven houden en dat kan niet zonder het goed kijken naar een oplossing voor de problemen op de N224 en een goede ontsluiting van het gebied Woudenberg Zuid-Oost. Want zonder aanpassingen aan de N224 kunnen er geen extra bedrijven en woningen komen in het zoekgebied.

Er zit gelukkig genoeg geld in het grondbedrijf voor dit krediet om te investeren in de toekomst van Woudenberg!

Als SGP hebben wij op 23 januari 2020 samen met het CDA en PvdA een motie Verkeersverkenningen Woudenberg 2030 opgesteld en ingediend, waarin we het college verzochten om samen met de provincie een verkeersplan op te stellen om de druk op N224 te verlichten. Ik heb toen gemerkt dat er op dit belangrijke onderwerp de verbinding gezocht werd, om zodoende te gaan voor een gezamenlijk bestuurlijk en politiek resultaat dat voor heel Woudenberg van zeer groot belang is! Dezelfde heldere randvoorwaarden van de motie voor een op te stellen verkeersplan gaan wij nu consistent meegeven als kader voor deze verkenningsfase.

Ik hoop dat we vanavond raadsbreed het college een steun in de rug kunnen geven, zodat zij voortvarend aan de slag kunnen gaan met de verkeersverkenningen.

Waarom ons amendement op het collegevoorstel verkenningsfase?

Wij maken ons gezien de huidige verkeersdruk grote zorgen over de toekomst van de N224. Daarom willen wij dit verkeersprobleem met prioriteit en met randvoorwaarden op de agenda hebben. Aan het begin van deze verkenningsfase is het moment daar om die randvoorwaarden hard mee te geven bij het beschikbaar stellen van dit krediet.

Waarom randvoorwaarden?

Je moet bij deze verkenning een helder kader met randvoorwaarden hebben om binnen te werken en dat mist onze fractie nu. We willen er geen dichtgetimmerd geheel van maken, maar we willen wel heel duidelijke kaders meegeven die politiek en bestuurlijk kansrijke oplossingen mogelijk maken bij de provincie en in de regio.

Waarom zo belangrijk?

1. Er moet echt met spoed iets gedaan worden aan de N224 om de overlast voor omwonenden te beperken, de leefbaarheid, de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid te verbeteren.

2. Wij willen graag aan ons dorp blijven bouwen, zowel door woningen voor jongeren en senioren als door nieuw perspectief voor bedrijven. Een goede verkeersontsluiting van Zuid-Oost is daarvoor een randvoorwaarde.

3. Willen we binnen de beleidskaders van de POVI kans maken op verdere uitbreiding van bedrijven en het realiseren van woningbouw na Hoevelaar, dan zullen we nu echt moeten schakelen met de regio. Wij zien kansen!

Met wat voor een amendementvoorstel komen wij uiteindelijk samen met GBW, VVD en CU? En dank aan deze partijen dat jullie over je eigen schaduw zijn gestapt, want jullie concept-motie was anders slechts een verzoek.

Onze nadrukkelijke wens is dat de gemeente samen met de provincie een algeheel toekomstbestendig verkeersplan opstelt met mogelijke oplossingen en prioriteitsstelling voor de drukke N224, zodat de druk op de N224 wordt verlicht. Dat is keihard nodig voor verbetering van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid.

Door het amendement, krijgen we glashelder voor de provincie, voor de burgers, de ondernemers en de regio Amersfoort waar, ik hoop de unanieme, de Raad van Woudenberg voor gaat en staat."

En dan het op 22 april 2021 aangenomen amendement:

Ondergetekende,

-     Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 maart 2021 en gehoord de beraadslagingen in de raadscommissie van 6 april 2021;

Overwegende dat:

-      Woudenberg ten behoeve van regionale overleggen zoals over het Ontwikkelbeeld Regio Amersfoort duidelijk moet aangeven wat de kaders zijn voor de ontwikkelrichtingen voor onder meer de thema’s Wonen, Werken en mobiliteit;

-      Deze kaders opgenomen staan in de Structuurvisie 2030 en de Oplegger 2019;

-      De provinciale N224 in de huidige situatie problemen kent voor de leefbaarheid en veiligheid;

-      De gemeenteraad op 23 januari 2020 unaniem een motie heeft aangenomen, met de titel Verkeersverkenningen 2030 met het verzoek aan het college om met de provincie een verkeersplan op te stellen ten behoeve van de realisatie van bedrijven en woningen in Woudenberg zuidoost;

-      Het gewenst is om nadrukkelijk bij het krediet aan de geven wat de kaders van de verkenning moeten zijn.

Stelt voor:

De tekst van het conceptbesluit (tussen eerste en tweede streepje) aan te vullen met:

-     Voor deze verkenningsfase en de inbreng in regionale beleidsprocessen zijn de kaders:

-     1. de Structuurvisie 2030 en de Oplegger 2019 met het daarin geformuleerde belang van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid op en rond de N224;

-     2. de motie Verkeersverkenningen 2030 van 23 januari 2020 op basis waarvan in ieder geval de volgende elementen worden betrokken:

A. De leefbaarheid en de verkeerveiligheid rond/op de N224; B. Een onderzoek naar de beste ontsluiting van Zoekgebied 5 om de druk op de N224 te verlichten, aanvullend op de “Verkeersstudie uitbreiding bedrijventerrein Woudenberg-Oost” d.d. 22 juli 2019 van Megaborn

Woudenberg, 22 april 2021,

J.A. Mulder, lid van de SGP-fractie