8 april 2021

SGP: Nu doorpakken met bedrijventerrein

Tijdens de commissievergadering van 6 april stond een kredietvoorstel (115.000 euro) voor onderzoek naar een nieuw bedrijventerrein (zoekgebied Zuid-Oost) op de agenda. De SGP is hier positief over, maar vraagt zich af waarom dit zo lang heeft moeten duren. Hieronder de inbreng van Jan Mulder (SGP).

"We weten dat de provincie Utrecht andere grote vraagstukken kent op het gebied van verkeer. Ook dat de provincie Utrecht niet de meeste rijke provincie is.

Onze fractie maakt zich al langer echt zorgen. Daarom als SGP in maart 2017 motie voor een mogelijke oplossing om een belangrijk deel van de verkeersproblemen van leefbaarheid en overlast op de N224/N226 aan te pakken, door een nieuwe afrit op de A12 bij Maarn/Doorn/Quatre Bra. Dan zou  het sluipverkeer niet meer in Veenendaal en Maarsbergen de A12 af en de N224op gaan, maar doorrijden op de A12 en de nieuwe afrit bij Maarn pakken. (Dit idee werd door de huidige gedeputeerde Schadelee van verkeer nota bene omarmt.) We zijn 4 jaar verder…  er komt een onderzoek, voor nu is dat eindelijk goed nieuws. Wij betreuren het dat het zo lang heeft moeten duren.

Vraag college:

Waarom heeft het zo lang geduurd voordat dit onderzoeksvoorstel en kredietvoorstel er ligt?

De gemeenteraad van Woudenberg heeft voor toekomstige locaties van wonen en werken beleid gemaakt, dit is vastgelegd in de structuurvisie/oplegger 2019. De gemeente Woudenberg heeft grondpositie ingenomen van een aantal ha., van miljoenen euro’s. Wij zijn voor bedrijfsterreinen als toekomstige woningbouwopgave afhankelijk van de provincie voor de toekenning van locaties hiervoor.

Daarom als SGP door een motie van sept 2020 gevraagd:

1. Aan college er alles aan te doen, in overleg met BSW, om voor 2025 ca. vijf ha uitgeefbare bedrijfskavels beschikbaar te hebben+ een actieplan op te stellen

Nu is de provincie behoedzaam met uitbreiding van bedrijvenlocaties.

De vraag die in je opkomt: zou Woudenberg in de ogen van provincie Utrecht “een kleine kruimel” zijn? Als inwoner van Woudenberg en politiek betrokkene kijk je hier natuurlijk anders tegen aan.

Vragen aan het college:

1. In hoeverre hebben wij als Woudenberg hierin doorzettingsmacht?
  2. Wat is tijdshorizon van Programma Wonen en Werken?
  3. Is een betere ontsluiting/omleiding van de N224 een onderdeel van deze verkenningsfase?
  4. Ons verzoek is om de N224 goed mee te nemen in het onderzoek en de verkenningsfase. Kunnen wij daarop rekenen?
  5. Is de provincie bereidt om te investeren in het verbeteren van de N224?

Hebben wij hier zicht op? Anders is het namelijk trekken aan een dood paard.

Werklocaties Woudenberg

De extra behoefte wordt langjarig ingeschat op 8-10 ha. Provincie Utrecht heeft op dit moment inderdaad de sterke mening dat inbreiding nog mogelijkheden biedt voor de invulling van deze behoefte van 8-10ha .

Als SGP pleiten wij voor beschikbaar krijgen van bedrijvenkavels juist vanwege de grote actuele behoefte aan nieuw bedrijventerrein. En zorgen we dat wonen en werken kunnen blijven combineren, want anders worden we meer een forensendorp.

Vragen aan het college over werken:

1. Kunnen we uit deze kredietaanvraag afleiden dat het college instemming verwacht van provincie?
  2. Verwacht en bemerkt het college een positieve grondhouding bij de provincie?
  3. En op welk moment verwacht u hierover een definitieve bestuurlijke afspraak te kunnen maken?

Wij wensen als SGP dat u als college nu snel met resultaten komt. Zodat we perspectief bieden. Perspectief voor

1. de zorgelijke problematiek N224/N226,

2.voor de woning schaarste en omdat geen ruimte is voor eigen bedrijven.

Het raadsvoorstel zelf hinkt op twee gedachten. In eerste instantie wordt gesproken over uitbreiding bedrijventerrein…. We begrijpen dat Bedrijventerrein prioriteit heeft, maar laten we Wonen ook  nu vast oppakken. Wij willen als SGP, samen met de provincie,  met een drietrapsraket in één klap deze zaken duurzaam en betaalbaar oplossen voor nu en de lange termijn. Perspectief bieden aan inwoners voor 1. de mobiliteit/leefbaarheid, voor 2. woningen voor eigen bevolking en jeugd 3. Voor ondernemers om hier te kunnen werken.

Kortom: Geen beheersgemeente worden en alléén een beetje op de winkel passen

Vragen aan het college over Wonen

1. Mogen wij gelet op het meest recente woonbehoefteonderzoek en de looptijd van het Ontwikkelbeeld tot 2040 aannemen dat voor de periode 2030 – 2040 weer met minimaal 1.000 woningen wordt gerekend?
  2. Is hiervoor , naast de behoefte Bedrijventerrein, ruimte voor in Woudenberg Zuid-Oost?
  3. Bent u het met mij eens dat Woudenberg een duidelijk kader dient te hebben om ook in regionale overleggen duidelijk (en vanuit de raad geaccordeerd) de bestuurlijke inbreng voor woningbouw, bedrijven, mobiliteit in te kunnen inbrengen?

Procesvragen

1. Is dit raadsvoorstel een volgende stap in het meerjarige planproces?
  2. Wat zou een volgende stap kunnen zijn? Een Masterplan ofzo?
  3. En wat is met de kennis van nu de inzet/verwachting van het college wanneer zij verwachten dat het eerste bedrijf zich hier kan vestigen? 2023? 2025? of nog later?

Tot slot

Ik maak mij dus grote zorgen over deze zojuist genoemde zaken, omdat we met mobiliteit, wonen en werken anders op slot komen te zitten en dan trekken we aan een dood paard...

Daarom ben ik positief dat er nu een voorstel ligt, en er eindelijk actie ondernomen wordt, zodat we deze zaken integraal bekijken en er nu  doorgepakt gaat worden, zodat Woudenberg voor de langere termijn niet op slot zit…

Zodoende kijken om met goede oplossingen te komen voor de mobiliteit, en hoe we dit kunnen bekostigen , w.o. met co-financiering."