30 december 2021

SGP: "Mooi dat financieel toezicht is opgeheven"

De Provincie Utrecht heeft besloten om het preventief financieel toezicht van de gemeente Woudenberg op te heffen. Donderdagavond 23 december keurde de gemeenteraad het financieel herstelplan van de gemeente goed.

De gemeente Woudenberg stond sinds 1 januari 2021 onder preventief financieel toezicht omdat de gemeente geen sluitende begroting kon presenteren. In twee stappen, een eerste herstelplan in juli en een tweede herstelplan in december, zijn de gemeentefinanciën weer in evenwicht gebracht. In beide herstelplannen zijn besluiten genomen over concrete bezuinigingsmaatregelen.

SGP-fractievoorzitter Henk-Jan Molenaar is blij met dit besluit: “Woudenberg heeft het afgelopen jaar hard gewerkt om de begroting op orde te krijgen. Het is mooi dat de gemeenteraad het herstelplan heeft goedgekeurd en de provincie het preventief toezicht nu heeft opgeheven. Als SGP hebben we keer op keer het belang van solide financiën benadrukt en natuurlijk nooit in deze situatie willen belanden. Maar nu kunnen we als gemeente vooruitkijken en de komende jaren verder werken aan de belangrijke opgaven waar Woudenberg voor staat.”