11 december 2019

SGP: 'Behandel onze winkeliers met respect'

De afwezigheid van feestverlichting in de Dorpsstraat heeft de gemoederen de afgelopen dagen flink beziggehouden en stond ook op de agenda van de raadscommissie. Winkeliersvereniging DES wilde verlichting en vlaggen ophangen, maar kreeg geen toestemming van de gemeente. In dit proces zijn veel dingen misgegaan. De gemeente had veel beter d.m.v. dialoog tot een praktische oplossing kunnen komen met de winkeliers. Dit is niet gebeurd. Daardoor is deze zaak recent tot ontploffing gekomen via de media. Inmiddels heeft het college, onder druk van de publieke opinie, aangegeven alsnog in gesprek te zullen gaan met de DES. Wij vinden het positief dat het college dit gaat doen, maar wij zijn pas tevreden als dit gesprek daadwerkelijk iets oplevert. Dit mag niet een actie voor de bühne zijn. Jan Mulder was dan ook zeer kritisch op het college:

"Wij zijn geschrokken van het proces, de relatie en de communicatie. Dit lijkt meer op een loopgravenoorlog. We zien een langslepend proces, geen communicatie en een verstoorde relatie. Dat leidt meestal tot een vechtscheiding. Waarom is de gemeente niet eerder het gesprek aangegaan? Waarom was zij zo star in haar reactie in plaats van constructief mee te denken met de winkeliers? Wat doet dit met het vertrouwen van burgers en bedrijven in de overheid?"

Op verzoek van Jan Mulder en de rest van de Raad heeft de wethouder toegezegd om blanco het gesprek weer in te gaan.