25 september 2020

Oppositie stapt op; SGP-motie bedrijventerrein aangenomen

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van gisteravond is de voltallige oppositie opgestapt. Reden hiervoor was de motie die de coalitiepartijen op het laatste moment indienden om de definitie van sociale huurwoningen aan te passen. Pas bij de start van de vergadering werd de oppositie hiermee geconfronteerd, een zeer ongebruikelijke actie op zo'n belangrijk dossier. Ook ons verzoek om de motie aan te houden tot de bespreking van de woonvisie in november, werd niet serieus genomen. Jan Mulder (SGP): "Dit is een dieptepunt voor de politiek in Woudenberg. Zo ga je niet met elkaar om."

Met deze motie wil de coalitie de definitie van sociale huurwoningen verruimen: de grens van de maandelijkse huurprijs gaat van €650 naar €737,14. De voorgeschiedenis hiervan is dat het college al jarenlang niet voldoet aan de doelstellingen voor sociale woningbouw. In plaats van het beleid te verbeteren, kiest de coalitie er dus voor om de definitie te veranderen: een rekenkundige oplossing.

Toen alleen nog maar de coalitiepartijen (GBW, CU, VVD) in de zaal zaten, is deze motie aangenomen.

Uitbreiding bedrijventerrein

Eerder op de avond was er ook nog positief nieuws te melden. Een motie van de SGP (samen ingediend met PvdA/GL en CDA) om in de regionale onderhandelingen over evt. uitbreiding van het bedrijventerrein met een concreet actieplan te komen, werd unaniem aangenomen. Jan Mulder (SGP) is blij met deze steun: "Zonder concreet plan waren we in de gesprekken volkomen kansloos geweest. Goed dat de andere partijen dit nu ook onderkennen. Op deze manier geven we onze wethouder een steuntje in de rug in de onderhandelingen met de regionale partners."

Motie bedrijventerrein

Ondergetekende,
Gehoord de behandeling in de vergadering van de raadscommissie van 9 september 2020 van het rapport Bouwstenen voor een visie toekomstige bedrijventerreinen Regio Amersfoort;

Overwegende dat,
Het aanbod van bedrijfskavels in de gemeente Woudenberg op dit moment gering is, terwijl de wens is, om zo mogelijk uiterlijk voor 2025, dus binnen vijf jaar, ca. 5 ha uitgeefbare bedrijfskavels te hebben om aan de urgente behoefte van Woudenbergse bedrijven te kunnen voldoen;

De totale behoefte tot 2030 door het rapport wordt geraamd op 10 ha;

Het nodig is dat het college alle inspanningen doet -die in haar vermogen liggen- om tijdig in deze behoefte te voorzien;

Dat op initiatief van de provincie al bestuurlijk overleg loopt binnen de regio Amersfoort over de urgente behoefte (zie bouwstenen rapport), waarbij een volgende stap is om zaken op te nemen in de regionale programmering, die een plaats moet krijgen in de omgevings-verordening;

Dat er voor de regio Amersfoort tot 2030 door de provincie ruimte is toegekend voor 22 ha, terwijl de behoefte geraamd is op 84 ha;

Dat er periodiek overleg is met het bedrijfsleven/bedrijvenkring;

Het in het kader van bovenstaande overwegingen gewenst is in overleg met BSW een concreet plan op te stellen, waarin de behoefte zo mogelijk -concreter- wordt opgehaald en met het bedrijfsleven en bedrijvenkring in kaart wordt gebracht hoe en waar in deze behoefte kan worden voorzien;

Dit concrete plan de inbreng moet zijn om de problematiek bij de provincie duidelijk te maken;

Stelt voor,
Het college te verzoeken:

1. In overleg met de BSW op zo kort mogelijke termijn een concreet plan op te stellen, waar het in Woudenberg mogelijk is om een nieuw bedrijventerrein te realiseren.
2. Dit concrete plan te gebruiken als inzet voor de bespreking van de regionale programmering, ten einde voor Woudenberg een positie te kunnen verwerven in de POVI.
3. Met als doel in 2025- 2030, of zoveel eerder als mogelijk 5 tot 10 ha bedrijventerrein te hebben.

Woudenberg, 24 september 2020
J.A. Mulder, lid SGP-fractie