19 februari 2022

Online bijeenkomst SGP en NPV 'Je staat er niet alleen voor!'

Op donderdag 16 februari organiseerde SGP Woudenberg samen met de lokale afdeling van de Nederlandse Patiëntenvereniging (NPV) een online bijeenkomst voor Woudenbergers die omzien naar elkaar. Te gast was Diederik van Dijk, Eerste Kamerlid namens de SGP en directeur van de NPV. "Vrijwilligers die omzien naar de ander zijn de echte helden! Dat is echt grote klasse!"

De bijeenkomst werd geleid door Gerben Heldoorn, kandidaat-raadslid van SGP Woudenberg. Tijdens de opening stelde hij de werken van barmhartigheid uit Mattheüs 25 centraal.

Na de opening vertelden Karla de Jager en Elly Moerdijk, coördinatoren van de Woudenbergse NPV Thuishulp, over het mooie werk dat de NPV doet. De vrijwilligers staan ten dienste van de hele samenleving. Het is werk dat vaak buiten de schijnwerpers plaatsvindt, voor hulpbehoevende Woudenbergers. Een trouwe groep vrijwilligers staat klaar om er te zijn voor mensen die dat nodig hebben. Ook worden er netwerken rondom zorgvragers ingericht. De NPV thuishulp is er voor iedereen, ongeacht levensbeschouwing. Er wordt samengewerkt met zorgorganisaties en De Kleine Schans. Elke eerste zondag van de maand worden er psalmen en liederen gezongen in Groenewoude en de Kersentuin om de eenzaamheid tegen te gaan. Er is behoefte aan meer vrijwilligers, meer bekendheid en meer hulpvragen. Vervolgens kwamen twee hulpvragers aan het woord: "Ik vind de hulp echt fantastisch. Het contact met de coördinatoren en vrijwilligers is heel goed en fijn. Het is super, ze staan echt voor ons klaar. Ik zeg altijd: de NPV, daar kan je wat mee!"

Diederik van Dijk gaf eerst alle Woudenbergse vrijwilligers een groot compliment. Vrijwilligerswerk doet er toe! Omzien naar elkaar is belangrijk en wordt steeds belangrijker. "Naast de corona pandemie is er ook een eenzaamheidspandemie. Ook daarin kunnen vrijwilligers het verschil maken. Zorgen voor elkaar vraagt een cultuur van: ieder mens is de moeite waard! Zorg dat je als vrijwilligersorganisaties bekend bent op het gemeentehuis en zoek de samenwerking. Werk samen met de politiek. Het leven ligt niet in wat je neemt, maar in wat je geeft. We dienen, in navolging van Christus, ieder mens die het nodig heeft!"

In de groepsbespreking werd verder gepraat over de rol van vrijwilligers in de toenemende zorgvragen in de gemeente Woudenberg. Samenwerken met kerken en maatschappelijk organisaties zal steeds belangrijker worden. Ook de zichtbaarheid van organisaties als de NPV is belangrijk, omdat er gelet op de grote vrijwilligerspoule ruimte is voor meer zorgvragen. De SGP zal hierin ook verantwoordelijkheid nemen om dit soort initiatieven in de politiek naar voren te brengen. Jonge Woudenbergers kunnen meer ingezet worden bij vrijwilligerswerk. Samen Leven, de slogan van SGP Woudenberg werd deze avond concreet ervaren. We hebben elkaar nodig om deze sociale beweging in Woudenberg gaande te houden en te verdiepen!

Henry van Veldhuizen, raadslid namens de SGP, bedankte iedereen voor de aanwezigheid en besloot de vergadering met gebed.