2 februari 2022

Ondernemers roepen op tot echte actie in het dorpshart en nog meer samenwerking

Op 26 januari 2022 hield SGP Woudenberg een online ondernemersavond. Ondernemers, brancheorganisaties en winkeliers waren aanwezig.

Henk-Jan Molenaar heette de aanwezigen thuis en de forumleden van harte welkom. In de Bijbel lezen we van Mozes. Hij kreeg van zijn schoonvader het advies zich te laten helpen door anderen. Het was een ongevraagd advies, maar het hielp hem. Henk-Jan riep de aanwezige fractieleden en ondernemers op elkaar zó te helpen met adviezen, deze avond én in de toekomst.

Als forumleden waren aanwezig de ondernemers Gea van Noordennen van What2Wear, Jan Hofland van Hofland Sanidrome en Jan-Willem de Keijzer van Meesterknecht fietsen. De raadsleden Jan Mulder en Henry van Veldhuizen van SGP Woudenberg zaten in het forum.

Nadat raadsleden van de SGP een aantal punten uit het verkiezingsprogramma presenteerden, gingen de aanwezigen in gesprek over een aantal stellingen. Ook de mensen thuis mengden zich in het gesprek.

Eén van de stellingen was: De plannen in de visie op retail gaan het Woudenbergse dorpshart echt ten goede veranderen. De ondernemers waren het erover eens: er ligt eindelijk een mooi plan, maar nu komt het aan op realisatie en actie. Door de pandemie hebben veel ondernemers weinig vermogen meer. Ook geldlenen is lastig. De huurprijzen nemen toe, en dat is voor startende ondernemers lastig. Jan-Willem de Keijzer, de aanwezige startende ondernemer, merkt dat de klanten in Woudenberg positief zijn over de winkels in het dorp en loyaal zijn, ook richting nieuwe ondernemers. Ook waren de ondernemers het er over eens: er moet nog veel meer samengewerkt worden. Dat is ook een oproep aan de nieuwe regisseur: spreek met veel mensen en zet ze ook samen aan tafel. Praat niet over elkaar, maar met elkaar! Ook riepen de aanwezigen de SGP op om het proces te blijven volgen en waar nodig kritische vragen te stellen over de voortgang.

Het begrip loyaliteit kwam vaker aan de orde. Wat voor Woudenbergse ondernemers lastig te verkroppen is, is dat de markt op zaterdag op het Poortplein zorgt voor veel omzetderving van de Woudenbergse ondernemers. Eigen ondernemers betalen soms hoge huurprijzen en dan is het zuur om te zien hoeveel euro’s iedere zaterdag het dorp uitgaan door ondernemers die niet uit Woudenberg komen. Ook de plaats van de vrachtwagen op de zaterdagmarkt op de scheiding tussen de Dorpsstraat en de Voorstraat, is een doorn in het oog. “Daarmee stralen we niet uit dat we één centrum hebben! Het wordt fysiek onderbroken.”

De meeste aanwezige ondernemers vonden het een goed idee om een deel van Hoevelaar Fase 3 aan te wijzen als bedrijventerrein, mits de detailhandel maar in het dorpshart blijft. Ook is de verkeersdrukte op de Stationsweg en de rondweg een zorgpunt. Diversiteit van bedrijven is nodig. “Alleen grote opslaglocaties is niet goed voor ons bedrijventerrein.”

De ondernemers onderstreepten unaniem de visie van de SGP om de winkels op zondag dicht te houden. Een dag van rust is nodig en goed voor iedereen. “Je kan niet altijd werken en het past bij het karakter van Woudeberg”, aldus een ondernemer die niet direct tot de SGP-achterban behoort.

“Wees transparant, blijf veel in gesprek, en zorg voor een (kandidaat-)wethouder’, waren adviezen van de ondernemers. De genoemde punten neemt de fractie mee voor de komende jaren.