15 april 2022

Coalitievorming goed van start

WOUDENBERG - Na een verkennende fase zijn de onderhandelingen van SGP, PvdA-GroenLinks en CDA over een coalitieakkoord en de vorming van een nieuw college vorige week gestart. De portefeuilleverdeling is gemaakt en deze is op basis van expertise, ervaring en voorkeuren van de kandidaat-wethouders en hun partijen verdeeld.

Schrijven coalitieakkoord

De komende weken wordt het coalitieakkoord geschreven. Een akkoord op hoofdlijnen, omdat de beoogde nieuwe coalitie ruimte wil geven aan alle partijen in de gemeenteraad om zelf onderwerpen in te brengen. GBW,CU en VVD zijn dan ook uitgenodigd om onderwerpen in te brengen die zij belangrijk vinden voor ons dorp.

Verbinding

Samenwerken aan het doorbreken van een sterke scheiding tussen oppositie en coalitie in de gemeenteraad, gaat hand in hand met de introductie van een nieuwe bestuurscultuur op het gemeentehuis en contacten tussen de coalitie en oppositie. Uitgangspunten daarbij zijn: kennis van Woudenbergers meer betrekken bij het maken van beleid en de Woudenbergse belangen beter behartigen in de regio en provincie. Verbinding zoeken staat centraal. De uitwerking van deze uitgangspunten krijgt een centrale plek in het coalitieakkoord.

Constructief bestuur

Het streven is om de kandidaat-wethouders tijdens de raadsvergadering van 19 mei te installeren. Voorafgaand aan de installatie wordt het coalitieakkoord gepresenteerd.

Op basis van de gesprekken in de onderhandelingen tot nu toe en in de verkenningsronde onder leiding van informateur Dirk van der Borg, wordt verwacht dat er goede mogelijkheden zijn voor een coalitie met SGP, Pvda-GL en CDA. Natuurlijk zijn er verschillen, maar de intentie is deze te overbruggen en te komen tot een coalitieakkoord waarin de wensen voldoende verwoord zijn en  zodat een stabiel en constructief bestuur gevormd kan worden.