24 januari 2019

Coalitie kiest voor vertraging bedrijventerrein

Vorige week in de commissie vroeg de bedrijvenkring Scherpenzeel Woudenberg (BSW) om spoedige realisatie van een nieuw bedrijventerrein. De bedrijvenkring maakt zich terecht zorgen over de termijn waarop een nieuw bedrijventerrein gerealiseerd zou kunnen worden. In de commissie heeft de SGP al aandacht gevraagd voor deze problematiek, in de Raad onderstreepten we dat met een motie.

In de motie vroegen we het college richting de provincie te communiceren dat we 1525 woningen en 20 hectare bedrijventerrein willen realiseren in Hoevelaar en het zoekgebied ten zuiden van de Stationsweg Oost samen én een beargumenteerde keuze te maken voor een plek om op een zo kort mogelijke termijn een bedrijventerrein te realiseren. Helaas werd deze motie verworpen, omdat de coalitiepartijen de woningen in Hoevelaar niet ter discussie wilde stellen. Uit angst voor verlies van woningbouwmogelijkheden op lange termijn wilden deze partijen dus helaas een mogelijke versnelling voor onze ondernemers geen kans geven. Jammer!

Het CDA diende een motie in om de aanleg van een verlegde N224 als randvoorwaarde te stellen voor de realisatie van de ontwikkelingen in het zoekgebied. Wij stonden helemaal achter deze motie. De N224 staat nu al stevig onder druk, dat wordt na realisatie van Hoevelaar alleen maar erger. Als er dan ook aan de andere kant van de N224 nog wordt gebouwd, moet er echt een duurzame oplossing komen: een nieuwe rondweg om dat zoekgebied heen. Een plan dat al eerder heeft voorgelegen. Helaas was de coalitie ook hier tegen.