30 januari 2021

Bestemmingsplan Griftdijk 28 vastgesteld na succesvol amendement SGP

Tijdens de Raadsvergadering van 28 januari lag een voorstel op tafel om het bestemmingsplan van Griftdijk 28 (bedrijf Stuivenberg) te wijzigen. Tijdens de commissie-vergadering van januari was al duidelijk geworden dat er bij de omwonenden grote zorgen waren. Voor de SGP staat als een paal boven water dat we recht moeten doen aan de belangen van de ondernemer én van de omwonenden. Het oorspronkelijke plan voldeed daar niet aan. Daarom zijn wij met een amendement gekomen, om dit te verbeteren. Hieronder de bijdrage van Jan Mulder (SGP) en ons amendement, dat met 13-2 werd aangenomen.

"Voorzitter, de afgelopen jaren heeft u ons leren kennen als een partij die tijd investeert in het zorgvuldig omgaan met de ruimtelijke ordening.

Waarom?

Ruimtelijke ordening betreft het geheel van de leefomgeving van de burgers, en zodoende is het wenselijk de burgers hierin zorgvuldig mee te nemen, en de belangen van een ieder in een nieuw vast te stellen bestemmingsplan zo zorgvuldig mogelijk te borgen. Dat is vandaag de dag een uitdaging: de belangen van de burgers, de bedrijven en de uitgangspunten die je als partij hebt, met elkaar te verbinden.

Wat is de situatie?

-        Het bestaande bedrijf Stuivenberg wil met toepassing van de ruimte voor ruimte regeling nieuwe bedrijfsruimte bouwen, zodat er overdekte opslagruimte ontstaat en daarmee effectievere en hogere efficiëntie voor de werkzaamheden in het bedrijf.

-        De omwonenden weten vanuit het verleden dat het bedrijf niet verder mag uitbreiden.

-                  Zodoende moet je bestuurlijk kijken wat goed bestuur is t.b.v. het bedrijf Stuivenberg voor de continuïteit vh bedrijf (ontwikkelingen in bedrijf gaan door ontwikkelingen in de tijd door) en tevens de belangen van de omwonende recht doen, en tussen die beide het bedrijf en de omwonenden een balans zoeken.

-        Daarom zijn wij als SGP de afgelopen tijd met de belanghebbende in gesprek gegaan. Dit omdat het bestemmingsplan van de indiener de kant uit ging, van onverenigbare belangen tussen het bedrijf en omwonenden. En ter voorkoming van jarenlange slepende rechtzaken tot aan de RvS, gepaard gaande met forse KOSTEN, GROOT kostbaar TIJDSVERLIES VOOR partijen EN daarnaast de energie die het vraagt van partijen en daarboven op de onduidelijkheid en onzekerheid over de uitkomsten hiervan.

-        Ook hebben we onze uitgangspunten als SGP naast dit ingediende BP gelegd en getoetst aan wat wij willen als SGP: zoveel mogelijk agrarische grond, natuurwaarden behouden, en over de Toekomstige maximaal  zaken helder vastleggen voor iedereen en het bedrijf de gevraagde bedrijfsoptimalisatie te bieden.

-        Ons politieke uitgangspunt is OOG Voor UW Toekomst;  die kun je in deze vertalen naar 1.  Toekomst van de natuur, 2. Voor de Toekomst helderheid voor de omwonenden 3. Toekomst voor het bedrijf en

-        En dat uit die wensen en behoeften van de indiener FA. Stuivenberg, de buurt en als politieke partij dan dit samen te brengen in wat verenigbare belangen zijn en daar dan een oplossing bij zoeken.

-        Door de gesprekken zelf kwamen wij er achter waar de Onverenigbare belangen en waar Verenigbare belangen zaten.

-        Met de schriftelijke informatie die wij ontvangen hebben van de indiener met tijdlijn, en het contact en de informatie vd omwonenden,  tussen de cie verg nu de raad,  konden wij verder en werden zaken helderder. Hieruit is een alternatief bestemmingsplan en oplossing geboren, wat bestaat uit de volgende 4 ingrediënten:

1. De ondernemer Stuivenberg de gevraagde opslag kan bouwen met parkeerruimte

2. Om daarbij maximaal agrarische grond met natuur in stand te houden

3. Het maximale gedaan hebben om nu te voorkomen dat er in de toekomst nog uitgebreid kan worden op deze locatie, en zo de meest haalbare duidelijkheid en zekerheid te bieden aan de omwonenden.

4. En tevens het risico voor oneigenlijke gebruik of verandering van het gebruik voor nu en de toekomst te beperken

Door deze 4 ingrediënten kunnen wij het ontwerp-bestemmingsplan Griftdijk 28 niet op voorgestelde wijze vast stellen.

Hoe verbinden we dat en leggen we dat dan vast in een bestemmingsplan?

-       Door de bestemming van het westelijke deel van het perceel als agrarisch met natuurwaarde te bestempelen en niet als bedrijventerrein te bestemmen.

-       Zodoende hebben wij een oplossing gevonden met optimalisatie van de belangen van omwonenden en van het bedrijf, in een gewijzigd ontwerp bestemmingsplan.

Ons amendement stelt daarom voor het conceptbesluit als volgt te wijzigen."

Ondergetekenden,

-      Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 december 2020;

De tekst van:

1.     De ingediende zienswijzen zoals verwoord in de Nota beantwoording zienswijzen Griftdijk 28 ontvankelijk en deels gegrond te verklaren.

2.     Het bestemmingsplan Griftdijk 28, bestaande uit plantoelichting, regels en verbeelding zoals opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan Griftdijk 28, gewijzigd vast te stellen, door de gronden ten westen van het nieuwe bouwvlak, zoals weergegeven op onderstaande illustratie te bestemmen als:

“Agrarisch met waarden- Landschapswaarden Reliëf”, (artikel 3 van de regels), waarbij

• Op de verbeelding aan deze gronden de functieaanduiding Parkeerterrein wordt toegevoegd,
  • In artikel 3.1. aan de opsomming een “e” wordt toegevoegd, met de tekst: “ter plaatse van de functie aanduiding Parkeerterrein, tevens een parkeerterrein waarop uitsluitend geparkeerd mag worden ten behoeve van het bedrijf zoals dat is gevestigd op het naastgelegen en aansluitende perceel met de bestemming Bedrijf-1.
  • In artikel 3.2. aan de opsomming een “c” wordt toegevoegd, met de tekst: “ter plaatste van de functie aanduiding Parkeerterrein 1 overig bouwwerk, geen gebouw of overkapping zijnde, in de vorm van een veiligheidscontainer met een maximale hoogte van 4 meter”.

Woudenberg,

J.A. Mulder, lid SGP-fractie