HomeNieuwsSGP kritisch over proces diftar

SGP kritisch over proces diftar

Publicatiedatum: 6 sep. 2016

Een belangrijk punt tijdens de commissie van september was de bespreking van de tarieven van Diftar. Eerder heeft de SGP-fractie al ingestemd met het systeem van Diftar (gedifferentieerd tarief restafval) en ook met toetreding tot ROVA. We zijn voor duurzaamheid en voor het principe ‘de vervuiler betaalt’. Het heeft de SGP bevreemdt dat de Milieustraat nog niet is opgenomen in de plannen. Afval brengen bij de Milieustraat zal ook geld gaan kosten. Uit de beantwoording van het college blijkt dat deze kosten nog moeten onderzocht. Henk Jan Molenaar wijst er nog even op dat er waarschijnlijk weinig is onderhandeld over de tarieven, aangezien deze bij de meeste gemeenten die bij ROVA zijn aangesloten, precies hetzelfde zijn. De tarieven zijn wat onze fractie betreft behoorlijk hoog. Je moet flink je best doen om de kosten op hetzelfde niveau te houden. Er ontstaat wat discussie over een rekenvoorbeeld dat Molenaar gebruikte. Duidelijk mag zijn dat de tarieven ons erg tegenvallen. In de Raad komen we verder op dit onderwerp terug.