HomeNieuwsEn toch gewonnen

En toch gewonnen

Publicatiedatum: 3 apr. 2014

Na een geslaagde en enthousiaste verkiezingscampagne brak op 19 maart de zonovergoten verkiezingsdag aan. Goed verkiezingsweer dus en dat bleek op de late avond ook waar te zijn. Bij het binnendruppelen van de resultaten van de diverse stembureau┬ĺs bleek dat er een flinke stemmenwinst aan zat te komen, maar ook dat die waarschijnlijk net onvoldoende zou zijn voor het vasthouden van de vierde zetel. Uiteindelijk bleek aan het einde van de avond dat de SGP ruim 200 stemmen meer had behaald dan in november 2010, van circa 1300 naar ruim 1500. In absolute zin de grootste stemmenstijging van de SGP ooit bij gemeenteraadsverkiezingen in Woudenberg. De opkomst bleek in Woudenberg met 73% uiteindelijk de hoogste van de hele provincie Utrecht te zijn. Door die hoge opkomst hebben we ondanks de grote stemmenwinst de vierde zetel niet vast kunnen houden. Grote winnaar van de verkiezingen in Woudenberg was GBW die van 5 naar 6 zetels gaat. Ook de CU van 1 naar 2 en nieuwkomer VVD wonnen een zetel. De PvdA en het CDA moesten beide een zetel inleveren. Door het zetelverlies van de SGP en het CDA en de winst van de CU hebben de christelijke partijen in Woudenberg nu 7 van de 15 raadzetels. Helaas dus geen meerderheid meer.

Op woensdag 26 maart werd  afscheid genomen van de oude gemeenteraad. Burgemeester Cnossen sprak de vertrekkende raadsleden persoonlijk toe. Van de SGP fractie namen Dick Lokhorst (na ruim 3 jaar), Jan van Bentum (na circa 11,5 jaar) en Jan van de Lagemaat (na 18 jaar) afscheid. Jan van de Lagemaat ontving  daarbij een Koninklijke onderscheiding. Op donderdag 27 maart werd de nieuwe gemeenteraad ge├»nstalleerd. Voor de SGP legden oudgediende Jan Mulder en nieuwkomers Henk-Jan Molenaar en Jan van den Dool de eed af.

Na de eerste teleurstelling over het zetelverlies overheerst toch het positieve gevoel van de grote stemmenwinst.